* Prihlásenie   * Registrovať


Naposledy ste tu boli
Práve je 13 Nov 2018, 02:35
Zobraziť témy bez odpovedí
Zobraziť aktívne témy




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 
Autor Správa
 Predmet príspevku: Robila som svojim Fiatikom pre uber
OdoslaťOdoslané: 12 Máj 2017, 19:41 
Neprítomný

Založený: 11 Máj 2017, 10:40
Príspevky: 1
Okres: Košice
Značka: fiat
Typ: bravo
Motor: 1.2/16V
Výkon: 59kW/80HP
Rok výroby: 1996
Na tri dni "taxikárom" pre Uber. Aby ste si zarobili, musíte sa otáčať

Kalifornská firma Uber, sprostredkujúce spolujazdu pomocou mobilnej aplikácie, sa stala fenoménom. Investori v nej vidia budúcnosť a investujú do nej miliardy dolárov. Taxikári a úradníci ju ale nemôžu vystáť.
Vstupné náklady na to, aby ste mohli začať jazdiť v Prahe pre službu UberPop (teda službu pre "vodičov amatérov"), sú minimálne. Na pobočke Uber, sídliacej v druhom poschodí činžiaku v Karlíne, po vás budú chcieť občianku, vodičák a dva dokumenty, ktoré získate na CzechPOINT - výpis z registra trestov a centrálneho registra vodičov. Dohromady za dvesto korún.
K tomu je samozrejme potrebné mať k dispozícii auto. Navyše také, ktoré nie je staršie ako desať rokov. Pomerne využívanú praxou ale býva, si ho pre potreby jazdy pre Uber prenajímať. Pražský Uber navyše sám na svojich stránkach odkazuje na firmy, ktoré s ním spolupracujú a auto vodičom prenajmú.
Ja a ekonóm Aleš Michl, ktorý šiel do testu so mnou, sme si vybrali karlínskej Electric Park. Ten sa od ostatných možností líši tým, že prenajíma elektromobily. Elektrická autá sú symbolická v tom, že ich niektorí odborníci považujú za budúcnosť mestskej dopravy (aj v súčasnosti testovaná autonómne vozidlá mávajú elektrický pohon). Zároveň sú zaujímavou premennou vo výpočtoch ziskovosti.
Ich náklady (dobíjanie) sú totiž nulové. Dobiť sa dá buď u rýchlonabíjačky u pankráckeho sídla ČEZ alebo na viacerých miestach v Prahe - napríklad vo väčších nákupných centrách - z pomalší nabíjačky. Čip, ktorý vám to umožní, dostanete na krúžku spolu s kľúčom k autu.
V Electric Parku sme si požičali dva päťmiestne Nissany e-NV200. Požičovňa bežne požičiava i luxusné Tesly, pre UberPop si ale zákazníci najčastejšie žiadajú menšie a lacnejšie Nissany Leaf. "Z desiatich elektromobilov, ktoré sme mali k dispozícii, sme ich prenajímali deväť pre vodičov jazdiacich UberPop," hovorí šéf firmy Dominik Hasala.
Electric Park Leafy prenajíma buď za 3 600 korún na tri dni, alebo za 9 900 za mesiac. V oboch prípadoch je obmedzený nájazd kilometrov - v tom prvom to je celkom 300 km, v druhom 1 650. Nabehnete Ak je viac, platíte päť korún za kilometer.
Počas našej anabáza sme sa stretli aj s vodičmi využívajúcimi konkurenčných požičovní a platiacich iné tarify. Napríklad Trend Park na svojom webe ponúka Leafy od 11 990 za mesiac, avšak s vyšším nájazdom 100 kilometrov denne.
Ako zisťujeme neskôr v teréne, kilometre k dispozícii sú pomerne dôležité. Vzhľadom k tomu, že nami testovaný elektromobil ušiel na úspornejší režim pri plnom nabití okolo 120 kilometrov, jazdíte nabíjať pomerne často. A tým pádom máte prázdne auto častejšie, než by ste chceli.
Nevýhoda nutnosti nabíjať sa prejavuje najmä v momente, kedy v špičke idete "zo zákazky do zákazky". To sa pritom cez víkend v noci reálne deje. Kým celkovo bol môj pomer prázdnych a platených kilometrov 2,4, cez nočné špičku to bolo obrátene - dve tretiny proježděného času som mal v aute zákazníka.
Nočné špička má aj sekundárny efekt. Pokiaľ na nejakom území dopyt výraznejšie prevyšuje ponuku (teda autá k dispozícii) zavádza okamžite Uber takzvané dynamické ceny. To v praxi znamená, že sa časť mapy vyfarbí do červena a cestovné sa násobí koeficientom až 2,5. Razom si tak môžete zarobiť viac.
Oplatí sa to? Urcite nie. Radsej si nájdem normálnu prácu na Slovensku
Ako sme teda dopadli? Za trojdňový "šichtu" čítajúci štyridsať jázd som si vyjazdil 6 024 korún. Vypláca sa každý týždeň, a tak mi peniaze vrátane kšeftov z nedeľného rána pristáli na bankovom účte v utorok. Peniaze, o ktorých sa bavíme, sú už pokrácené o províziu pre Uber. Prehľad o svojich zárobkoch má vodič uberie v aplikácii takmer okamžite. Ak by som si požičiaval elektromobil podľa mesačného cenníka a svoj výkon zo skúšobného trojdňového obdobia zopakoval každý týždeň, zarobil by som mesačne pred zdanením 11 tisíc korún.
Musel by som tomu ale zakaždým obetovať dosť času. Pri tomto teste som začal jazdiť od štvrtkových jedenástich dopoludnia a s výnimkou dvoch dvouhodinovek, kedy som dal v obchodaku nabíjať auto a odskočil si do práce, som jazdil až do jedenástich večer. V piatok som potom začal zavčas popoludní a jazdil do rána. V sobotu, poučený, začal som poriadne jazdiť až po deviatej večernej a opäť vydržal dlho cez polnoc.
Takto som sa vykaslal na to, zacal som jazdit na svojmu Fiatiku milovbanemu.
Pravdaze dlho to mi netrvalo, lebo fakt nic to mi nepronieslo a uý som nevedel to zvlanuť.


Hore
 Profil Odoslať e-mailovú správu  
 
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 1 ] 


Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB2 template by N.Design Studio
phpBB3 template by SE-Tuning
© PCforum.sk